• Kategorie

    • [ + ][ - ]
      • [ + ][ - ]
      • [ + ][ - ]
        • [ + ][ - ]
        • [ + ][ - ]
      • [ + ][ - ]
        • [ + ][ - ]
        • [ + ][ - ]
      • [ + ][ - ]
      • [ + ][ - ]
    • [ + ][ - ]
      • [ + ][ - ]
      • [ + ][ - ]
      • [ + ][ - ]
      • [ + ][ - ]
    • [ + ][ - ]
      • [ + ][ - ]
      • [ + ][ - ]
    • [ + ][ - ]
      • [ + ][ - ]
      • [ + ][ - ]
    • [ + ][ - ]
    • [ + ][ - ]
    • [ + ][ - ]
    • [ + ][ - ]
  • Sortuj wg. ceny

  • Resetuj

Płyty winylowe - vinyle

Płyta fonograficzna (znana również jako płyta gramofonowa, zwłaszcza w języku angielskim), często po prostu nagrana, jest analogowym nośnikiem dźwięku w postaci płaskiej płyty z wpisanym, modulowanym spiralnym rowkiem. Rowek ten zaczyna się zazwyczaj w pobliżu krawędzi, a kończy w pobliżu środka płyty. Początkowo płyty były powszechnie produkowane z szelaku, a od lat 40. ubiegłego wieku powszechny stał się polichlorek winylu. W połowie lat 2000. stopniowo płyty wykonane z dowolnego materiału zaczęły być nazywane płytami winylowymi, lub po prostu winylowymi.

Płyta fonograficzna była podstawowym nośnikiem wykorzystywanym do reprodukcji muzyki przez cały XX wiek. Współistniała ona z cylindrem fonograficznym z końca lat osiemdziesiątych XIX wieku i skutecznie zastąpiła go około 1912 roku. Płyty zachowały największy udział w rynku nawet wtedy, gdy nowe formaty, takie jak kaseta kompaktowa, były masowo wprowadzane do obrotu. Do lat 80. media cyfrowe, w postaci płyty kompaktowej, zyskały większy udział w rynku, a płyta opuściła główny nurt w 1991 r.

Od lat 90. płyty są nadal produkowane i sprzedawane na mniejszą skalę i są wykorzystywane przede wszystkim przez dżokejów dyskowych (DJ-ów) oraz wydawane przez artystów w większości gatunków muzyki tanecznej, a także słuchane przez rosnący niszowy rynek audiofilów. Płyta fonograficzna odrodziła się w niszy na początku XXI wieku – w 2014 roku sprzedano w USA 9,2 mln płyt, co stanowi wzrost o 260% od 2009 roku. Podobnie sprzedaż w Wielkiej Brytanii wzrosła pięciokrotnie w latach 2009-2014.

    Żaden produkt nie spełnia kryteriów wyszukiwania.